FANDOM

Kissan käyttäytymiseen sisältyy kehon kieli, viestintä, metsästys, leikkiminen, peseminen, merkkaaminen ja kasvojen hierominen asioihin. Kissojen käyttäytyminen vaihtelee eri roduilla ja yksilöillä.

Kommunikointi

Pääartikkeli: Kissan kommunikointi

Ääntely

Kissat ääntelevät usealla tavalla. Kissa voi kehrätä, sähistä, sylkeämaukua, naukua ja ulvoa. Kissa sähisee ja sylkee puolustaessaan ja silloin kun se tuntee olonsa uhatuksi. Maukuminen ja naukuminen ovat joskus ystävällisiä tervehdyksiä tai ääniä, joilla kissa yrittää saada huomiota. Kissat maukuvat ja naukuvat myös peloissaan.

Kehon kieli

Kissat käyttävät hyvin paljon kehonkieltä kommunikoimiseen. Kissa voi hinkata esinettä, nuolla toista kissaa tai kehrätä. Usein kissa viestii hännällään, korvillaan, päänasennolla ja selän ryhdillä.

Vartalon asennot

Kissan asento viestii miten se tuntee:
  • Rentoutunut asento - Kissa joko makaa tai istuu sekä hengittää tasaisesti ja rauhallisesti. 
  • Venyttelevä asento - Toinen asento, joka näyttää kissan olevan rento.
  • Haukotteleva asento - Myös toinen asento, joka näyttää kissan olevan rento.
  • Valpas asento -
  • Jännittynyt asento -
  • Ahdistunut asento -
  • Pelokas asento -
  • Kauhistunut asento -

Hajun levittäminen ja merkkaaminen

Kissa yrittää merkkaamalla omaa reviiriään. Hinkkaamalla kissa yrittää saada asioihin omaa hajuaan ja kertoo omistavansa merkatun asian.

Polkeminen

Polkeva kissa

Peittoa polkeva kissa.

Kissanpennut "polkevat" emonsa nisää saadakseen lisää maitoa.
Kissat kantavat tätä tapaa aikuisuuten asti. Kissat saattavat imeä peittoa tai polkevat sen päällä tyytyväisenä. Joskus kissa polkee omistajansa sylissä, joka saattaa olla kivuliasta jos kissan kynnet ovat terävät. Monet kissat kehräävät polkiessaan.

Läähättäminen

Toisin kuin koirat, kissat harvoin läähättävät, paitsi kuumissa olosuhteissa. Jotkut kissat myös läähättävät hermostuneena, pelosta ja jännityksestä (esim. kun kissa joutuu olemaan autossa).

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki