FANDOM

Lumileopardi

Lumileopardi (Uncia uncia) on erittäin uhanalainen suurkissaeläin, joka elää Aasian vuoristoissa.

Ulkonäkö ja ominaisuudet

Lumileopardi muistuttaa ulkonäöltään hyvin paljon leopardia ja se on lähes leopardin kokoinen, mutta solakampi ja lisäksi sillä on muun ruumiin mittainen häntä. Häntä auttaa lumileopardia tasapainoilemaan vuoristojen usein jyrkillä rinteillä. Lisäksi hännällä voi peittää nenän ja suun äärimmäisen kylmissä olosuhteissa ja sen isot, tuuheat käpälät toimivat hyvin lumikenkinä.
Lumileopardin turkissa on useita ruusukuvioisia jälkiä kyljissä, täpliä päässä ja kaulassa sekä raitoja hännässä. Paksu ja väriltään kallioympäristöön maastoutuva turkki suojaa lumileopardia sekä pakkasilta että saaliseläinten katseilta. Lumileopardit ovat liikkeellä usein valoisaan aikaan.
Uroksella on naaraasta isompi ja kuutiomaisempi pää. Lumileopardi on 35-100 kg painava ja, häntä mukaan lukien, 1,8-2,4 m pitkä eläin. Säkäkorkeutta sillä on noin 60-100 cm. Lumileopardi on hyvin harvinainen, koska sitä metsästetään kauniin turkin takia.
Lumileopardi ei osaa karjua. Lumileopardi kykenee kuitenkin naukumaan, murisemaan ja ulvomaan.

Elintavat

Ravinto

Lumileopardit ovat ahnaita saalistajia, jotka syövät mitä tahansa lihaa, jota ne löytävät. Joskus ne tappavat jopa kolme kertaa itseään suurempia eläimiä mukaan luettuna karjaa. Lumileopardien pääsäännöllinen ruokavalio koostuu vuohieläimistä kuten siperianvuohista ja baraaleista, vuorilampaista lisäksi linnuista ja murmeleista sekä muista pienistä jyrsijöistä. Lumileopardi saalistaa hiipimällä saaliinsa lähelle ja hyppäämällä korkealta sen selkään.

Lisääntyminen

14462974823 2fd09935ae k
Kiima-aikana tammi-maaliskuussa lumileopardikoiras ja -naaras hakeutuvat toistensa seuraan. Sukupuolensa ja lisääntymisvireensä ilmaistakseen ne merkitsevät kulkureittinsä hajujäljillään. Kiima-aikana seudulla kuuluvat valittavat huudot lumileopardien etsiessä kumppania. Pariside ei ole elinikäinen, eikä uros osallistu pentujen hoitoon.
Naaraan kantoaika on 90-103 vuorokautta. Synnyttämiseen valmistautuva naaras hakeutuu kallioilla suojaisaan paikkaan, jonka se pehmustaa omilla karvoillaan. Pentuja syntyy yleensä 2-3 ja ensimmäisen viikon ajan ne ovat sokeita. Kolmikuisina poikaset alkavat seurailla emoaan joka paikkaan ja kasvaessaan sekä rohkeammiksi muuttuessaan ne alkavat vähitellen opetella metsästyksen taitoja.

Levinneisyys ja elinympäristö

Lumileopardi lumessa
Lumileopardi on uhanalainen laji ja arvioiden mukaan niitä on maailmassa jäljellä enää 3 500–7 500 yksilöä. Lumileopardi elää Afganistanin, Pakistanin, Bhutanin, Mongolian, Intian, Nepalin, itäisen Venäjän, Kazakstanin, Kirgisian, Tadžikistanin, Uzbekistanin ja Kiinan alueilla.
Kesällä lumileopardi elää puurajan yläpuolella vuoristossa 2 700-6 000 metrin korkeudessa. Talven ajaksi se laskeutuu metsiin noin 1 200-2 000 metriin. Lumileopardien elinalueet ovat karuja ja ne suosivat kivistä, rosoista maaperää. Lumileopardit pystyvät kulkemaan jopa 85 cm pituisessa lumessa, mutta ne kulkevat mieluiten toisten eläinten jättämissä jäljissä.

Kuvia

Lähteet

Kissaeläimet
Suurkissat (Pantherinae) Panthera: JaguaariLeijonaLeopardiTiikeri - Neofelis: PuuleopardiBorneonpuuleopardi - Uncia: Lumileopardi
Kissat (Felinae) Acinonyx: Gepardi - Caracal: Karakali - Catopuma: AasiankultakissaBorneonkissa - Felis:HietakissaKiinanaavikkokissaKolokoloManuliMustajalkakissaSuokissaVillikissa - Leopardus: AndienkissaKodkodMargaiOnsillaOselottiPantalaninkissaPampasinkissaPunankissa - Leptailurus: Servaali - Lynx: IberianilvesIlvesKanadanilvesPunailves - Pardofelis: Marmorikissa - Prionailurus: AasianmetsäkissaIriomotenkissaKalastajakissaLitteäpääkissaRuostetäpläkissa - Profelis: Afrikankultakissa - Puma: JaguarundiPuuma

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki