FANDOM

Ixodes hexagonus.jpg

Tavallinen punkki

Punkit ovat pieniä, hämähäkkien tapaisia olioita joilla on tapana tarrautua muihin eläimiin, kuten kissoihin. Punkkeja ei pitäisi esiintyä sisäkissoilla, mutta ulkoilevilta kissoilta voi löytää punkkeja.

Hoitaminen

Punkin voi helposti irrottaa pinseteillä. 

Korvapunkit

Korvapunkki.jpg

Korvapunkki mikroskoopissa

Korvapunkki (Otodectes cynotis) on lihansyöjien, erityisesti kissojen, ulkokorvakäytävässä elävä ulkoloinen. Korvapunkkeja voi myös esiintyä koirilla, freteillä tai punaketuilla joten se voi siis tarttua kissasta koiraan.

Korvapunkit aiheuttavat isäntäeläimen korvakäytävään kahvinporomaista, tummanruskeaa korvaeritettä. Korvapunkki on myös helposti tarttuva, mutta sitä ei esiinny ihmisissä.

Korvapunkkia ei pysty näkemään paljain silmin, mutta kissan likaisista korvista ja jatkuvasta korvan rapsutuksesta voi huomata jos kissalla on korvapunkki. Jos korvapunkkia epäilee, eläinlääkäri voi tarkistaa kissan korvat ja antaa sille korville tarkoitettua puhdistusainetta.

Hoitaminen

Korvapunkkitartunnan hoidossa käytettävissä lääkkeissä tehoaineena käytetään muun muassa krotamitonia ja imidaklopridia. Hoidossa täytyy myös muistaa, että jos talouden yhdeltä eläimeltä löydetään korvapunkki, tulisi muutkin talouden eläimet hoitaa korvapunkkitartunnan varalta.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki