FANDOM

Siamilainen
Siamilainen1.jpeg
Avaintiedot
Rodun lyhenne
SIA
Alkuperämaa
Siam (nykyinen Thaimaa)
Rodun syntyaika
1500-luku
Kategoria
IV
Ulkonäkö
Turkin pituus
Lyhyt
Lista kaikista kissaroduista

Siamilainen on ikivanha kissarotu Thaimaasta. Siamilaisen pitkäkarvainen versio on Balineesi.

Historia

Siamilaisen historia on maailman vanhimpia; tämän kissarodun historia alkaa 1600-luvun Siamista (nykyinen Thaimaa). Noin 200 vuotta myöhemmin siamilainen löysi tiensä Englantiin ja sieltä muualle maailmaan.
Siamilaisella oli alunperin pyöreä pää, mutta kun se tuli suosioon 1950-1960-luvulla, monet kasvattajat ja tuomarit rupesivat suosimaan enemmän hoikkaa ruumiinrakennetta. Vanhanajan tyyppisiä siamalisia on vieläkin, mutta se on haarautunut omaksi rodukseen, Thaiksi.

Ulkonäkö ja ominaisuudet

Siamilaisen pää sivusta.jpg

Miltä siamilaisen pää näyttää sivulta katsottuna.

Siamilainen on lyhytkarvainen kissarotu. Siamilaisen tunnistaa parhaiten muuta vartaloa tummemmasta naamasta (eli naamiosta), korvista, jaloista ja hännästä.
Sen pää on kiilamainen, korvat ovat suuret ja silmät vinot. Häntä on pitkä ja piiskamainen. Turkki on lyhyt, ohut ja silkinpehmeä. Jalat ovat melko pitkät ja ohuet, rakenteeltaan siamilainen on sirorakenteinen ja hennonoloinen mutta lihaksikas kissa. Siamilaisen pohjaväri on aina valkoinen, vanhemmiten ruskeampi. Naamion väritys on yleisesti ruskea, sininen, suklaa tai lila. Jalostuksella on saatu paljon muitakin väriyhdistelmiä, mm. punainen ja tabby.Siamilaisen väri on sitä tummempi mitä kylmemmässä ilmastossa se asuu, johtuen sen lämpötilavaihteluille herkästä värigeenistä. Siamilaisen silmät ovat aina syvän siniset ja pimeässä punaisena hohtavat, mikä on ainutlaatuista verrattuna muihin kissoihin. Tämä johtuu siitä, että siamilainen on geneettisesti albiino.

Luonne

Siamilaiset ovat leikkisiä, aktiivisia ja niillä on voimakas temperamentti. Ne ovat vaativia lemmikkejä ja vaativat paljon huomiota.
Siamilaiskissat eivät pidä yksin jäämisestä, ja saattavat protestoida repimällä vaatteita tai huonekaluja. Pahimmassa tapauksessa eroahdistuksesta aiheutuva stressi saattaa pahimmillaan johtaa väärien paikkojen merkkailuun. Siamilaista ei siksi pitäisi antaakaan ainoaksi lemmikiksi kotiin, missä isäntäväki ei ole aina paikalla.
Siamilainen kiintyy yleensä voimakkaasti yhteen ihmiseen, ja voi tulla mustasukkaiseksi toisille eläimille tai ihmisille. Tästä syystä uuden lemmikin ottaminen tai vauvan syntymä kotiin, jossa asuu siamilaiskissa, voi tuoda ongelmia.Siamilaista pidetään erittäin älykkäänä kissana. Se on suhteellisen helposti koulutettava ja oppii nopeasti uusia temppuja. Siamilaisen käytös on sen herkästä luonteesta johtuen vaikeasti ennakoitavaa. Siamilainen ääntelee paljon ja äänekkäästi, ja voimakkaimmillaan sen naukumista voi verrata vauvan itkuun.

Hoito

Siamilainen on helppohoitoinen. Sitä on harjattava useamman kerran viikossa.

Kuvagalleria

Kissarodut
AbessinialainenAmerican bobtailAmerican curlAmerican wirehairAmerikkalainen lyhytkarvaBalineesiBengaliBombayBrittiläinen lyhytkarvaBurmaBurmillaColourpointCornish rexCymricDevon rexEgyptinmauEurooppalainen lyhytkarvaEksoottinen lyhytkarvaGerman rexHavana brownItämainen lyhytkarvaItämainen pitkäkarvaJavaneesiJapanin bobtailKartusiaaniKoratKuriilien bobtailLapermLykoiMaine coonManx MunchkinNebelungNorjalainen metsäkissaOcicatPeterbaldPersialainenPixiebobPyhä birmaRagamuffinRagdollSavannahScottish foldSelkirk rexSeychellien lyhytkarvaSeychellien pitkäkarvaSfinxSiamilainenSingapuraSiperiankissaSnowshoeSokokeSomaliThaiTiffanyTonkineesiToygerTurkkilainen angoraTurkkilainen vanUkrainian LevkoyVenäjänsininen

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki