FANDOM

Tabbykissa.jpg

Tyypillinen (tiikeri)tabby.

Tabbykuvionti tarkoittaa kissojen turkissa esiintyvää ja selvästi näkyviä raitoja, viivoja, pilkkuja sekä kiekuroita kuvioita. Tabbykuviollisilla kissoilla on myös yleensä M-kirjainta muistuttava merkki otsassa.

Nimityksen alkuperä

Tabbytyypit

Tabbykuviointi jaetaan yleensä neljään ryhmään: klassiseen, tiikeriin, tikattuun ja täplikkääseen.

On myöskin viides tabbytyyppi, jota esiintyy calicoilla ja kilpikonnakuviollisilla kissoilla (kutsutaan nimillä "caliby" ja "torbie"). Tässä tabbykuviointi on jakaantunut ja sekoittunut turkin eri väreihin.

Klassinen tabby

Klassinen tabby.jpg

Klassinen tabby, jolla on kyljessä soikio.

Klassisella tabbylla on M-merkki otsassa, mutta kyljen molimmin puolin on paksut kiekurat soikiot. Selkärankaa pitkin kulkee myös kolmen raidan "perhoskuvio". Klassisilla tabbyilla on tummia palkkeja tassuissa, hännässä ja poskissa.

Tiikeritabby

Tiikeritabbylla turkin kuviot ovat pystysuoria, kevyesti kaartuvia ohuita raitoja. Myös M-merkki näkyy otsassa. Tiikeri on tabbytyypeistä yleisin.

Tikattu tabby

Tikattu tabby.jpg

Tikattu tabby.

Tikattu tabbykuvionti tuottaa agouti-karvoja, joissa kaksi väriä ovat selvästi jakaantuneet. Pientä raidan vivahdusta voi nähdä jaloissa, kasvoissa, vatsassa ja joskus hännänpäässä.

Täplikäs tabby

Täplikäs tabby.jpg

Täplikäs tabby.

Täplikäällä tabbylla raidat ovat jakaantuneet täpliksi. Esimerkiksi Ocicat ja Bengali ovat rotuja, joilla on täplikäs tabbykuviointi.

Kuvia

Lähteet

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki